Potřeboval bych text, prosím…

Jak vypadá ideální zadání PR článku? Co by měl copywriter vědět? A co je dobré nechat na něm? Toto jsou otázky, které si asi klade většina zadavatelů. K odpovědi na tyto otázky by jistě měli hodně co říci povolanější lidé, než jsem já, ale přesto si troufnu z mého pohledu nastínit, jak zadat zakázku tak, aby textař odvedl očekávanou práci. Již jsem se totiž nejednou setkala s extrémy z obou misek vah, kdy jedni toho řeknou až moc a druzí zase téměř nic.

Z extrému do extrému

Jednoduché zadání dává sice volnější ruku, ale také větší riziko, že se copywriter netrefí do toho, co si zadavatel představoval. Jistě, předpokladem naší práce je umění najít si potřebné informace, klíčová slova a vhodné formulace, které budou působit na čtenáře a zároveň je budou brát v potaz internetové vyhledávače. Měli bychom také umět vycítit, jaké ladění a styl textu bude přínosný. Jenže i tak nějaké informace potřebujeme, aby výsledný text byl opravdu k něčemu. Moje dosud nejkratší zadání byla věta o pěti slovech, ze kterých ještě jedno bylo webová adresa zákazníka. Šlo to napsat a výhrady naštěstí nebyly, přesto takové nic neříkající zadání není ideální. S opačným extrémem jsem se setkala vícekrát. Takový zadavatel přesně ví, co vše se v textu musí objevit, píše ukázky textu, které tam mají nebo naopak nesmí být, určí styl, počet odstavců, jejich obsah, přesné rozložení klíčových slov a další a další požadavky. Výsledkem je zadání delší než samotný požadovaný text a očividná naprostá nedůvěra ke copywriterovi, který má tak svázané ruce, že se mu jen těžko píše čtivý článek, co má spád a je zajímavý nejen pro ty vyhledávače, ale také pro čtenáře.

Jaké zadání je nejlepší?

Čistě z mého hlediska píši několik bodů, které jsou pro mne důležité vědět, nebo se mi přinejmenším lépe tvoří, když je znám.

Klíčová slova – Máte analýzu klíčových slov a víte, která v textu chcete mít? Pak je určitě napište.

Délka článku – Průměr u PR textů bývá zhruba 1 NS, což je dost na to, aby se do textu vešly podstatné informace, ale zároveň nezačal nudit. Pokud chcete článek o poznání delší, je třeba se na tom dopředu domluvit.

Obsah – Chcete textem jen obecně představit svůj e-shop, nebo má jít naopak o informačně přínosný článek nabízející například řešení určitého problému, ve kterém bude jen zmínka o vaší firmě? Toto je dost podstatný rozdíl a výsledný text bude vypadat úplně jinak.

Odkazy – Pokud nejsou dány odkazy a k nim klíčová slova, prolinkuji text podle svého uvážení, většinou převážně na HP. Jestli chcete mít odkázáno na určité podstránky nebo přímo produkty, napište to.

Cílová skupina – Kdo bude texty číst? Když jsou přímo pro vaše stránky, prozraďte textaři vaši cílovou skupinu zákazníků. Pokud je článek určen pro nějaký magazín, klidně zašlete jeho URL nebo alespoň jeho zaměření. Jiným stylem bude psán text pro dámský magazín a jiným pro stránky zaměřené na muže.

Pro dobrý výsledek

S dodanými informacemi se nejen lépe pracuje, ale hlavně bývá výsledek mnohem lepší. A o to, aby byli zadavatelé spokojení, jde především. Přesto jsem ráda, když mi zadavatel věří a nechá znění textu na mě. Psaní je tvorba a ta nemá ráda pevné mantinely. Ideální tedy je nesvazovat, ale inspirovat.